Targi w tym roku odbyły się w odmienionej formule - wszystkie stanowiska umieszczono na parterze, powróciło długo wyczekiwane Euroluce z nowym układem wystaw, a w centrum rozważań i rozmów znalazł się zrównoważony rozwój. Zmiany zaproponowane przez organizatorów spotkały się z pozytywnym odbiorem - targi odwiedziła rekordowa liczba osób. Mediolan po raz kolejny stał się stolicą designu, nie tylko za sprawą nowości prezentowanych w Rho Fierra, ale także - a może - przede wszystkim, dzięki twórczym instalacjom wielu marek, które świetnie uzupełniły tkankę miasta.
Czasy greenwashingu na szczęście powoli odchodzą, głównie za sprawą coraz bardziej świadomych konsumentów, dla których istotna jest nie tylko estetyka i jakość produktu, ale także to, czy powstał z poszanowaniem środowiska naturalnego i etyki pracy. Zarówno producenci, jak i organizatorzy targów w tym roku szczególnie skupili się na ograniczaniu śladu węglowego. Wpłynęło to na kształt stoisk (często pochodzących z poprzednich lat, albo przeznaczonych do wielokrotnego użytku), a także - na prezentowane rozwiązania.
Nie brakowało produktów z recyklingu, takich jak krzesło RE-CHAIR zaprojektowane przez Antonio Citterio, będące efektem współpracy marki Knoll z Illy
- producentem kawy w kapsułkach, które zyskały drugie życie.
Tak silny nacisk na ekologię bardzo nam się spodobał - szczególnie, że jest częścią również filozofii PRW. Zawsze dbamy o wpisy do ewidencji odpadów BDO, staramy się także wykorzystywać ponownie elementy, których pozbywamy się podczas remontów. Przykładem mogą być grzejniki, które po demontażu przechowujemy w magazynie na potrzeby realizacji, w których mogą odnaleźć nowe miejsce. Wybierając Partnerów, stawiamy na marki, które działają w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, co pozwala nam ograniczać ślad węglowy w realizacjach.
Na targach jak co roku królowały włoskie marki, które nie zawiodły wszystkich oczekujących tego, za co najbardziej je cenimy - projektowego rozmachu, najwyższej jakości i elegancji, która nigdy nie wychodzi z mody. Nowością, która mogła zaskoczyć był wielki powrót skóry, która zdominowała wiele stoisk, górując nad obiciami z tkanin. Zauważalny był również kamień w wielu odcieniach, stosowany głównie na blatach stołów. Równie popularne było zastosowanie szkła - głównie barwionego na różne kolory. Propozycje prezentowane na iSaloni idealnie wpisywały się w nasz ulubiony styl Modern Classic. Wychwyciliśmy kilka rozwiązań, które idealnie uzupełnią projekty, nad którymi obecnie pracujemy.
Nie zabrakło także designerskich perełek, obok których trudno było przejść obojętnie. Jedną z nich były ceramiczne figurki na stoisku Bosa Ceramiche z podobizną Karla Lagerfelda (efekt współpracy z domem mody) oraz Królika Bagsa (powstałej w kooperacji z Warner Bros).
Duże wrażenie wywarła na nas również kolekcja BOMBOM stworzona we współpracy z artystką Joaną Vasconcelos z okazji 60. urodzin marki Roche Bobois. To tylko kilka przykładów bezkompromisowego, radosnego wzornictwa, które przypomina, że wychodzenie poza sztywne ramy, przełamywanie schematów i traktowanie designu z przymrużeniem oka często pozwala osiągnąć efekt WOW!
Nie tylko trendy…
Mediolan to nie tylko trendy, ale także rozwiązania technologiczne oraz dobry punkt wyjścia do obserwacji, w którą stronę zmierza współczesne projektowanie i jakie daje możliwości. Lubimy odkrywać to, co nowe, wartościowe i przyjazne użytkownikom. Tym razem się nie zawiedliśmy. Wróciliśmy zainspirowani, z nowymi pomysłami i twórczą energią. Jesteśmy do Waszej dyspozycji!
Kontakt: kontakt@prwdesign.pl.